Debata uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w Rawiczu – „Nasza szkoła demokracji”
28 marca w Zespole Szkół Zawodowych w Rawiczu uczniowie przeprowadzili debatę w ramach projektu „XVIII Sesja Sejmu Dzieci i młodzieży – szkoła demokracji”. Organizatorem projektu jest Kancelaria Sejmu RP, we współpracy z MEN, Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Realizacja projektu przez uczniów ZSZ miała na celu rozpowszechnianie wśród uczniów wiedzy o możliwościach podejmowania aktywności społecznej w swojej szkole i zwiększania wiedzy o szkolnych instytucjach demokratycznych. Zorganizowanie debaty miało również na celu podjęcie przez uczniów dyskusji o możliwościach i barierach wpływania przez nich na życie szkoły.
Z naszej szkoły zgłoszono dwuosobowy zespół, który miał przeprowadzić debatę. Utworzyły go dziewczyny z drugiej klasy Technikum Budowlanego – Paulina Dytko i Patrycja Gano. Na szkolną debatę zostali zaproszeni uczniowie wszystkich klas oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, łącznie 29 osób. Dyrekcję szkoły reprezentowała Pani wicedyrektor Beata Glura, grono pedagogiczne - opiekun SU Jakub Moryson.
Uczniowie prowadzący przedstawili tematykę debaty, zasady jej prowadzenia i kultury dyskusji. Osoby prowadzące debatę zaprezentowały także dziesięć pytań, których problemy, po konsultacjach z uczniami szkoły, zdecydowano się poruszyć. Zostały one przedstawione na tablicy interaktywnej. Wśród poruszanych problemów znalazły się tematy:
- Co to jest samorządność?
- Czy dostrzegamy konieczność poprawy pracy Samorządu Uczniowskiego? Jeśli tak, jakie masz propozycje by tą pracę polepszyć?
- W jaki sposób można zaangażować wszystkich uczniów w życie szkoły?
- Co wiemy o potrzebach uczniów?
- Jaką rolę powinni odgrywać nauczyciele w Samorządzie Uczniowskim?
- O czym powinni decydować wszyscy uczniowie?
- Jakie mogą być formy dialogu miedzy uczniami?
- Jakie mogą być formy dialogu między uczniem a nauczycielem?
- W jaki sposób szkoła może uczyć demokracji?
- Czy jest potrzeba powołania w szkole Rzecznika Praw Ucznia?
Z przeprowadzonej debaty spisano wszystkie wypowiedzi uczniów i sformułowano wnioski dotyczące każdego problemu. Zostaną one w najbliższym czasie przedłożone Dyrekcji. Wszyscy zebrani podkreślali, że jest potrzeba organizowania tego typu spotkań, przeprowadzenia pewnego rodzaju „burzy mózgów”, na trapiące uczniów pytania i problemy, można zawsze znaleźć rozwiązanie. Także forma dialogu uczniów z obecnymi nauczycielami przybliżyła w debacie dwie strony.
Po szkolnym etapie projektu, zespół ZSZ przygotował raport, który zostanie sprawdzony przez głównych organizatorów. Autorzy najciekawszych raportów zostaną zaproszeni do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2012 roku w Warszawie.




